met
Kijkvorm visuele communicatie

Wat is Kijkvorm Basis? 

Methodiek en materiaal

Kijkvorm Basis is een hulpmiddel bij gespreksvoering in de zorg. Het bestaat uit een combinatie van methodisch werken en speciaal daarvoor ontwikkelde materialen.


De Kijkvorm Basis methodiek is gebaseerd op twee pijlers: 

 

  • visualiseren
  • samen beslissen

 

De methodiek is er op gericht dat je steeds bewust kiest vanuit wiens perspectief je naar een probleem en een doel kijkt. Vanuit daar bouw je samen met je gesprekspartner(s) stapsgewijs een beeld op dat antwoord geeft op wat er nog nodig is richting verbetering. Kijkvorm Basis is geschikt voor gesprekken met cliënten en cliëntsystemen, maar ook voor intervisie tussen professionals. 


Het Kijkvorm Basis materiaal bestaat uit een magneetbord met magneten. De magneten zijn allemaal beschrijfbaar en geven een overzichtelijk en visueel gesprekskader. Het bord leg je op tafel. Zo ligt het tussen de gesprekspartners in en is iedereen actief betrokken bij het invullen ervan. 


  • Lees meer

    Het materiaal is speciaal gemaakt voor de Kijkvorm Basis methodiek, maar biedt veel ruimte voor improviseren en andere toepassingen (denk aan psycho-educatie, (cognitieve) gedragstherapie, kindertherapie).


    Het materiaal: Kijkvorm Basis bestaat uit een opvouwbaar bord dat lekker gemakkelijk mee te nemen is.


    Op de foto's zie je nog ons oude ovale bord. Deze is helaas niet meer verkrijgbaar. Als je een vast bord wilt gebruiken, adviseren we je een whiteboard plat op tafel te leggen.

Voor wie is Kijkvorm Basis?

Ook voor jou?

Kijkvorm Basis is ontwikkeld voor HBO+ professionals die zich bezig houden met: 

 

  • coaching
  • begeleiding
  • psychologische diagnostiek
  • indicering
  • behandeling

 

Denk hierbij aan:

 

  • orthopedagogen 
  • (GZ-) psychologen
  • praktijkondersteuners (POH-GGZ)
  • coaches
  • psychotherapeuten
  • professionals in jeugdzorg, onderwijs en opvoedondersteuning

 

  • Lees meer

    Hoewel de cliëntdoelgroep kind en jeugd in de ontwikkeling van Kijkvorm Basis het uitgangspunt is geweest, is de Kijkvorm Basis methodiek en het materiaal bij een brede cliëntgroep te gebruiken. Het materiaal geeft opening voor persoonlijke invulling waardoor het afgestemd kan worden op de cliënt.

Waarom Kijkvorm Basis?

Effectiever zorgtraject

Met de unieke combinatie van methodiek en materiaal breng je de gesproken taal terug tot de essentie. Door samen letterlijk en figuurlijk een beeld te vormen werk je effectief naar een doel toe. 


De gespreksmethodiek van Kijkvorm Basis is gebaseerd op werk- en denkwijzen die professionals veelal goed kennen (o.a. holistische theorie, handelingsgerichte diagnostiek, motiverende en oplossingsgerichte gesprekstechnieken). Stapsgewijs kom je tot een plan van aanpak waar alle betrokkenen achter staan. Wanneer je gezamenlijk kunt beslissen over vervolgstappen, is hulp effectiever.


Het materiaal maakt mogelijk dat je samen visualiseert. Dit helpt gesprekspartners om elkaar beter te begrijpen. Je praat niet alleen, maar checkt op een visuele manier of je elkaar nog snapt. Het resultaat van je gesprek komt tot uiting in een overzichtelijk beeld.     

  • Lees meer

    Kijkvorm Basis helpt zowel hulpverlener als cliënt bij het behapbaar maken van (complexe)  informatie.


    Kijkvorm Basis biedt de hulpverlener: 

    • een vast kader om gesprekken te visualiseren
    • directe feedback  (wanneer belangrijke stappen in het hulpverleningproces nog niet voldoende aandacht hebben gekregen of wanneer je verbinding verliest)

    Het helpt om:

    • echt aandacht te hebben voor de ander(en)
    • de gesproken taal terug te brengen naar de essentie
    • de focus te houden op dat wat er toe doet (oplossingsgericht)
    • minder tijd te besteden aan verslaglegging

    Kijkvorm Basis biedt de cliënt: 

    • meer (h)erkenning voor zijn situatie, 
    • meer overzicht in een complexe situatie
    • meer inzicht in hoe eigen problematiek beïnvloed kan worden

    Het helpt om:

    • beter te begrijpen
    • beter te onthouden 
    • meer eigen regie te ervaren
    • gemotiveerd te blijven

    Onze ervaring is bovendien dat mensen het ook leuk vinden om met Kijkvorm Basis te werken. Vaak willen clienten er graag een foto van maken en vragen ze een volgende keer om weer het bord bij het gesprek te gebruiken.  


Praktijkvoorbeelden van Kijkvorm Basis?

Hieronder is een filmpje te zien wat ook is opgenomen in de Online Tutorial. Het geeft een illustratie van een praktijkcasus.
*De voorbeelden zijn gebaseerd op gebruikers-ervaringen maar gaan omwille van privacy niet over echte personen. 
Eventuele gelijkenissen berusten op toeval.

Hieronder kun je wat praktijkvoorbeelden lezen en bekijken.

Aanschaf en training

Verschillende trainingen

Het materiaal van Kijkvorm Basis komt altijd met een online tutorial die je zelfstandig door kunt nemen.

Wij bieden ook trainingen in de vorm van een E-learning of incompany live trainingen.

Meer informatie over inhoud en kosten vind je op onze trainingspagina.


Share by: